woensdag 17 augustus 2011

Glas half vol of half leeg?

Statistiek klinkt zo fijn wetenschappelijk en zakelijk. Statistiek gaat over cijfers, en is dus feitelijk, toch?
Maar neem nou deze kop op Nu.nl:
'Kwart kolvende vrouwen voelt zich melkkoe'. Hoewel melk de witte motor is, en we gestimuleerd worden er toch vooral veel van te drinken is de benaming 'melkkoe' voor een vrouw bepaald geen compliment. De boodschap is dat kolven niet leuk is en vrouw-onvriendelijk. Misschien zelfs mens-onwaardig?

Maar met dezelfde cijfers had de kop ook kunnen zijn:
'Driekwart kolvende vrouwen is trots en tevreden'.
Net zo waar. En toch nét even stimulerender voor die vrouwen die (overwegen te gaan) kolven op hun werk.

En waarschijnlijk zou daarmee de kans kleiner worden dat dat kwart vrouwen dat ongelukkig is stopt. Want die zouden zich dan mogelijk afvragen of er manieren zijn om kolven leuker te maken. Betere kolf? Betere voorlichting over het gebruik ervan? Minder tegenwerking van collega's die haar niet meer als melkkoe zien maar als trotse moeder die de allerbeste babyvoeding voor haar kind wil en kan leveren?

Mooier maken dan het is is niet nodig. Maar het glas was in dit geval niet eens halfvol, het is driekwart gevuld! 3 van de 4 kolvende vrouwen heeft er geen moeite mee. Dat is volgens mij stukken positiever dan enkele jaren geleden. En dat verdient aandacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten